Παρασκευή 10 Αυγούστου 2007

Περί έρωτος και άλλων δαιμονίων

Τον φανταζόμαστε σαν τροφαντό μωράκι με χρυσές μπούκλες,φτερά στην πλάτη και πονηρό χαμόγελο. Κατά καιρούς έχει λατρευτεί σαν το ύψιστο αγαθό.Μονοπωλεί το ενδιαφέρον κάθε τομέα της τέχνης:λογοτεχνία, ποίηση, μουσική, κινηματογράφος, θέατρο.Έχει αγαπηθεί και μισηθεί όσο κανείς άλλος.Σίγουρα είναι η απόλυτη διασημότητα.Κυρίες και κύριοι, σας παρουσιάζω τον Έρωτα, την πιο συμπλεγματική προσωπικότητα στην παγκόσμια Ιστορία!
Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι, στην ελληνική μυθολογία, μητέρα του ήταν η Αφροδίτη και πατέρας του ο Άρης.Οι αρχαίοι Έλληνες, πάντα διορατικοί, μας λένε κάτι σχετικά απλό: σεξ και διεκδίκηση. Ζητάτε την αλήθεια γύρω από την φύση του Έρωτα; Μην ψάχνετε μακριά. Η απάντηση βρίσκεται ανάμεσα στα πόδια σας.
Εξετάζοντας τον Έρωτα από μυθολογικής πλευράς,σαν χαρακτήρας ταιριάζει απόλυτα με τον Loki των Σκανδιναβών, τον Besh των Αιγυπτίων,τον Coyot των Ινδιάνων. Ακόμα και στην ελληνική μυθολογία,οι ομοιότητές του με τον Ερμή είναι πολλές. Είναι το πονηρό πνεύμα, ο κατεργάρης που τα αναστατώνει όλα, ο Παγκόσμιος Φαρσέρ που μας αντιμετωπίζει με ειρωνικό χαμόγελο.Ο σημερινός Έρωτας δεν απέχει πολύ. Σίγουρα, πολλοί από εσάς τους ερωτευμένους,έχετε στηθεί μπροστά στον καθρέφτη και έχετε αναρωτηθεί που έχετε μπλέξει. Μην ανησυχείτε. Είναι απόλυτα φυσιολογικό να αισθάνεστε μπερδεμένοι.
Στην σύγχρονη εποχή, ας κοιτάξουμε λίγο τον Gabriel Garcia Marquez.Στο "Ο Έρωτας στα Χρόνια της Χολέρας", παρουσιάζει τον Έρωτα μέσα από τις περιπέτειες ενός ερωτικού τριγώνου, και τον αναλύει σαν υπαρκτή ασθένεια, την οποία παρομοιάζει με την χολέρα ως προς τα συμπτώματα (εξ ου και ο τίτλος). Στο "Περί Έρωτος και Άλλων Δαιμονίων" πάει λίγο μακρύτερα, και ο Έρωτας γίνεται κοινωνικοπολιτική ασθένεια. Όπως και να'χει ο Marquez βλέπει τον Έρωτα σαν συμπτώματα, ενδείξεις και όχι σαν συστατικό του ψυχισμού μας. Δεν υπάρχει τίποτα το ψυχικό στον Έρωτα. Υπάρχει μόνο η σωματική του πλευρά. Έχουμε λόγο να υιοθετήσουμε τις απόψεις του; Δεν ξέρω. Εξαρτάται από το πόσο ρομαντικοί είμαστε. Εγώ πάντως τείνω να συμφωνήσω.
Το μόνο σίγουρο είναι ότι, τελικά, ο Έρωτας δεν είναι "ο ασπασμός των αγγέλων προς τ' άστρα". Πάω στοίχημα ότι ούτε ο ίδιος ο Ουγκώ δεν κατάλαβε τι εννοούσε με την φράση αυτή.

2 σχόλια:

  1. ... kai einai polloi autoi pou den pisteuoun ston erota.
    Nomizo oti o erotas iparxei mono otan eisai eroteumenos, tote diladi katalavaineis tin mageia tou, otan den eisai sou fainontai poli xaza kai anousia ola auta. Einai ena sinaisthima pou se paei sta sinefa
    kai kapoia stigmi apofasizei oti prepei na se epistrepsei stin Gi, analoga me tin dinami pou se rixnei katw
    esy tros kai to antistoixo xeneroma, pono i opws alliws thes pesto. Einai alithia oti stin epoxi mas oi ennoies
    erotas kai sex teinoun na ginoun mia kai gia afto pistevo
    oti efthinontai perissotero oi antres?? kano lathos ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καταρχήν να σ'ευχαριστήσω για το σχόλιό σου.
    Νομίζω ότι κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει το γεγονός ότι ο Έρωτας μπορεί να μας κάνει να νιώθουμε ωραία. Το πως νιώθει όμως κάποιος,είναι αυστηρά υποκειμενικό.Δεν μπορεί να μας πει κάτι για την πραγματικότητα του Έρωτα
    (και εδώ πρόσεξε ότι επιμένω να τον γράφω με κεφαλαίο "Ε"!).
    Όσο για το τελευταίο,θα μπορούσα κι εγώ να ισχυριστώ ότι για την ταύτιση σεξ και Έρωτα φταίνε οι γυναίκες και οι,συχνά παράλογες,επιθυμίες τους.Στην ουσία όμως δεν φταίει κανείς.Απλά,αυτή η ταύτιση είναι στην φύση μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή