Παρασκευή 3 Αυγούστου 2007

Μαθε παιδί μου γράμματα

Γράφει ο Βασίλης Ραφαηλίδης στο βιβλίο του Ιστορία (Κωμικοτραγική) του Νεοελληνικού Κράτους : "...Η απομυθοποίηση του [ του Μακρυγιάννη ] είναι πρόβλημα εθνικής προτεραιότητας.Αποκλείεται να έχουμε την αξίωση να μπούμε στην Ευρώπη με τα Απομνημονεύματά του υπό μάλης." Και έχει δίκιο. Η Ελλάδα είναι ένα νεαρό κράτος που έχει καταφέρει να γεμίσει με ήρωες και εθνοπατέρες. Είναι ώρα να αρχίσουμε να ξεφορτώνουμε τα μπάζα από πάνω μας.
Όλα τα παραπάνω με αφορμή την αναγγελία των αλλαγών στο περιβόητο πια βιβλίο της Ιστορίας της ΣΤ' Δημοτικού από την Υπουργό Παιδείας Μαριέτα Γιαννάκου. Όπως ήταν φυσικό, οι απανταχού θεματοφύλακες των παραδόσεων, των οσίων και των ιερών δεν έχασαν την ευκαιρία να δημαγωγήσουν αφρίζοντες στα διάφορα παράθυρα (ο εκπρόσωπος Τύπου του ΛΑ.Ο.Σ Άδωνις Γεωργιάδης κόντεψε να πάθει συμφόρηση από τις αγριοφωνάρες σήμερα στην εκπομπή του), οι εκπρόσωποι της Κυβέρνησης περιορίστηκαν σε ρόλο σάκου του μποξ προσπαθώντας να συμμαζέψουν τα ασυμμάζευτα, ενώ δεν έλειψαν και οι γραφικότητες τύπου Ζουράρι, του οποίου τις χθεσινές δηλώσεις ακόμα προσπαθώ να αποκρυπτογραφήσω.Εν μέσω όλων αυτών των χαριτωμένων και τυπικά Ελληνικών, δεν μπορώ παρά να χρησιμοποιήσω την ρήση του τρισμέγιστου Νίκου Τσαμτσίκα: "Σε τι κόσμο θα φέρουμε τα παιδιά μας;;;"
Για να είμαστε ειλικρινείς, το βιβλίο έχει λάθη και ελλείψεις. Εκείνο το "συνωστίζονταν" της πρώτης έκδοσης δεν με χάλασε καθόλου - ένα παιδάκι 11 χρονών μπορεί να καταλάβει ότι, εν έτει 1922, σε καιρό πολέμου,δεν συνωστίζονταν για πλάκα όπως ηλιθιωδώς αναφέρθηκε - αλλά μια αναφορά για τον κακό χαμό που γινόταν στα μετόπισθεν, θα έδινε μια πληρέστερη εικόνα, φροντίζοντας όμως να αποφύγουμε το σπλάτερ τύπου Φούλτσι, τα εντόσθια και τα παλουκωμένα κεφάλια. Το άλλο περί Οθωμανικής Διοίκησης είναι λίγο πατάτα
μια και, όσα προνόμια και να μας έδιναν, στην ουσία ήμασταν υπό κατοχή και μάλιστα βαρβάτη. Για να πάμε πιο πίσω, η Αναγέννηση κάθε άλλο παρά εποχή ευτυχίας μπορεί να θεωρηθεί. Μην ξεχνάμε τον Εκατονταετή Πόλεμο, την Ισπανική Ιερά Εξέταση, το ξεμάλλιασμα μεταξύ της Ισπανίας και της Αγγλίας, το τουρλουμπούκι που ακολούθησε όταν ο Ερρίκος ο VIII αποσχίστηκε από τον Πάπα και έστησε δικό του μαγαζί (βλέπε προτεστάντες). Βεβαίως, τα λες κάτι τέτοια σε παιδάκια της έκτης; Δύσκολο. Αλλά η λογική του "τρία πουλάκια κάθονταν" και "τι ωραία τι καλά" μόνο σύγχυση μπορεί να δημιουργήσει.
Από την άλλη μεριά, ήρθε η ώρα να ξεκαθαρίσουμε κάποια πράγματα. Ναι, κύριοι, όσο και να ωρύεστε, το κρυφό σχολειό είναι μύθος (χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπήρχε έλεγχος στην εκπαίδευση), ο ανώτερος κλήρος ήταν ενάντια στην Επανάσταση, ο Π.Π.Γερμανός δεν σήκωσε τίποτα στην Αγία Λαύρα γιατί απλά δεν ήταν εκεί, η Επανάσταση δεν άρχισε στις 25 του Μάρτη αλλά στις 24 Φλεβάρη με την προκήρυξη του Υψηλάντη και δεν ξεσηκώθηκε "σύσσωμος ο ελληνισμός ενάντια στους Τούρκους" αλλά οι πεινασμένοι Έλληνες , Αρβανίτες, Σλάβοι, Οθωμανοί, χριστιανοί και μουσουλμάνοι ενάντια σ'αυτούς που τους έπιναν το αίμα (θυμηθείτε μόνο τους Έλληνες κοτζαμπάσηδες που ρούφαγαν το μεδούλι ακόμα και της μάνας τους). Όλα αυτά είναι αλήθειες, και κάποτε πρέπει να βρούμε τα κότσια να τα αντιμετωπίσουμε.
Κάθε λαός έχει τους ήρωες, έχει και τα καθάρματα του.Κάτι τέτοιο είναι αναπόφευκτο και, συχνά, χρήσιμο. Είναι δείγμα υγείας σε μια κοινωνία να μπορεί να τα αντιμετωπίσει και τα δύο.Για να παραφράσουμε λίγο τον Μπρεχτ, "αλίμονο στους λαούς που έχουν ανάγκη από τόσους πολλούς ήρωες."

5 σχόλια:

  1. agapite file einai pragmati poli sovara afta pou anafereis.
    an omos einai etsi giati to matheno tora sta 36 mou kai den vrethike kanenas na mas to xanapei? kathigitis, tileorasi i kati telospanton
    alithia esy pos ta xereis ola auta? ennoo gia to krifo sxoleio, tin 25h Martiou kai ton P.P Germano oti einai fake?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καταρχήν να σ'ευχαριστήσω που έκανες τον κόπο όχι μόνο να επισκεφτείς το blog αλλά και να αφήσεις comment.Καλωσόρισες λοιπόν!
    Στο δεύτερο σκέλος της ερώτησης σου,η απάντηση είναι σχετικά απλή.Για την Αγία Λαύρα και την έναρξη της επανάστασης, δες την "Ιστορία του Ελληνικού Έθνους" της Εκδοτικής Αθηνών-ίσως ό,τι πιο έγκυρο από πλευράς ιστοριογραφίας-,τόμος ΙΒ', σελ.83,84.Για το κρυφό σχολείο,και πάλι στην παραπάνω έκδοση,τόμος Ι, σελ. 366.Φυσικά, τα παραπάνω δεν αποτελούν τις μόνες πηγές.Με λίγη έρευνα,μπορείς να βγάλεις πολλούς λαγούς!
    Όσο για το πρώτο σκέλος της ερώτησης σου, τα πράγματα είναι πιο πολύπλοκα.Το μόνο που μπορώ να σου πω (λόγω χώρου κυρίως!) είναι ότι πολλές φορές η αλήθεια δεν εξυπηρετεί.Αλλά, και στα 36 σου ακόμα, δεν είναι αργά για να την μάθεις. Εγώ, ως μικρότερος σου, δεν μπορώ να σου την μάθω.Υπάρχουν όμως πολλοί εκεί έξω, καλύτεροι από μένα, που μπορούν.Αρκεί να θες!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. kalimera
    nai tha tin meletiso me ton antra mou.
    euxaristw gia to erethisma pou maw edoses.
    skepsou oti exw teleiosei mono dimotiko kai endiaferomai akoma gia tetoia enw alloi oute pou na ta ftisoun.
    Alithia pia einai i gnomi sas gia tiw pirkagies metaforika (oso afora tin kivernisi)kai kiriolektika (dasi, stremmata ktl)?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. gia sas ki apo mena
    eimai o Peri
    ego file tha diafonisw mazi sou
    kai nomizo oti kati tetoies stigmes xreiazetai i xounta.
    Dimokratia exoume den leo alla den
    mporeis na mou les mpazo ton Makrigianni oute ton kathe iroa pou polemise gia na eimaste emeis tora eleftheroi kai na pinoume ton kafe mas exontas xehasei to parelthon mas kai exontas xesmeni tin istoria mas.
    Oi iroes einai iroes teleia
    kai kapoia pragmata se auton ton kosmo einai athikta sen mporoume na ta isopedonoume ola.
    kai isos i kopelitsa den simfonouse toso eukola mazi sou ean eixe paei kai stin 1h Gimnasiou, etsi ki allios opos ematha i istoria tis ektis panta mapa itan

    Periklis 29 Athina

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Φίλε Περικλή,καλωσόρισες!
    Καταρχήν, δεν με ενοχλεί καθόλου το να διαφωνεί κάποιος μαζί μου.Αν μη τι άλλο, είναι κι αυτό ένα αναφαίρετο συνταγματικό δικαίωμα του καθενός.
    Καταλαβαίνω ότι η λέξη "μπάζα" ίσως να ήταν ακραία αλλά, ειλικρινά, πιστεύω ότι αντικατοπτρίζει πλήρως αυτό που ήθελα να πω.Δεν πρέπει όμως να πιστεύεις ότι αναφερόμουν ειδικά σ'αυτόν. Μιλάω γενικότερα για το φαινόμενο του "εθνοπατερισμού" (αν μου επιτρέπεται ο όρος) που βαραίνει την Ιστορία μας εδώ και πολλά χρόνια.Την ανάγκη δηλαδή να έχουμε κατα συμβάσει ήρωες,εθνάρχες, εθνοπατέρες, όπως θες πες το.
    Και κάτι τελευταίο:σκέψου μόνο ότι,αν είχαμε Χούντα, αυτό το blog δεν θα υπήρχε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή